Het is voor iedereen mogelijk om informatie veel sneller te verwerken , vaak vijf tot twintig keer sneller.
Die methoden zijn simpel, leuk, begrijpelijk en ze zijn effectief.
Er zijn technieken die het proces van informatie verwerken kunnen versnellen en die steeds meer in het bedrijfsleven worden toegepast.
Eigenlijk zijn deze technieken voor scholieren en studenten nog veel belangrijker. Je moet zo jong mogelijk beginnen met het gebruik van hulpmiddelen waarmee je je hersens beter kunt benutten. Daar heb je de rest van je leven plezier van.
Je hersenen zijn het meest complexe orgaan in je lichaam. Zo complex, dat er nog veel is wat we niet weten.
Veel is ook wél bekend over informatie verwerken en over een goed gebruik van ons brein.
Het is handig om daar wat meer over te weten. Er bestaat namelijk geen gebruiksaanwijzing voor een goed gebruik van je hersenen.
Het bovenste deel van onze hersenen, de grote hersenen, bestaat uit twee delen, die als één geheel samenwerken. Ze zijn met elkaar verbonden door een dikke zenuwbaan.
Gebleken is, dat de linkerkant van onze grote hersenen beter is in analytische dingen zoals taal, rekenen, spraak, volgorde, details. De rechterhersenhelft, ook wel de creatieve kant genoemd (hoewel creativiteit juist voortkomt uit een goed gebruik van de combinatie links en rechts), is meer gespecialiseerd in beelden, kleur, muziek en ritme, (dag)dromen, patronen en intuïtie. Het interessante is nu dat als we onze beide hersenhelften goed samen gebruiken, ze elkaar versterken. Door een goede samenwerking tussen onze beide hersenhelften benutten we ons brein veel beter. Soms wel vijf tot tien maal beter!
Als kind maakten we goed gebruik van onze beide hersenhelften. Ze werkten samen mooi in balans.
Onze cultuur en het onderwijssysteem zorgen ervoor dat we, als we ouder worden, vooral de linkerhelft heel goed ontwikkelen. Immers wat we op school leren is voornamelijk lezen, schrijven en rekenen en de meer uitgebreide en complexe versies daarvan. In hoofdzaak taken voor onze linker hersenhelft. Die is daardoor goed ontwikkeld, terwijl de rechterhelft veel minder wordt gebruikt. Dat is als het ware een slapende reus. Willen we onze hersenen beter gebruiken, waardoor we beter en sneller kunnen leren, dan zullen we die twee hersenhelften beter met elkaar in balans moeten brengen. Dat betekent dat wij de rechterkant meer moeten ontwikkelen.
Kortom: als we effectiever willen leren zullen we ons hele brein beter moeten benutten. Dat kan door niet voornamelijk actief te zijn met de analytische linker hersenhelft, maar vooral door de rechterkant beter te gebruiken.
Als we leren, als we nadenken, als we met onze zintuigen informatie binnen halen, maar ook als we dromen worden er in ons brein verbindingen gemaakt tussen hersencellen.
Het maken van verbindingen in het brein is een heel ingewikkeld proces. Het is een proces van neurotransmitters (stofjes) die informatie doorgeven (impulsen overdragen) en zo verbinding maken met alle delen van het brein. Belangrijke neurotransmitters zijn; dopamine, endorfine, adrenaline, melatonine, histamine en taurine.
Het brein is dus eigenlijk een netwerk van verbindingen. En het grappige is dat één van de adviezen die ik geef aan mensen als het gaat om verbeteren van hun leerstrategie is om te gaan mindmappen. Een mindmap (zie foto) is een netwerk van informatie waarbij bij het maken ervan allebei de hersenhelften gestimuleerd worden te werken en vooral samen te werken.
Het is belangrijk om te weten welke hersenhelft dominant is. Zoals gezegd, in ons onderwijssysteem maar ook in ons latere werk, wordt alleen de linkerhersenhelft aangesproken en als jij een dominante rechter hersenhelft hebt dan kan je daardoor behoorlijk in de problemen komen. Tenzij je muzikant of kunstenaar bent maar helaas is dat in veel gevallen niet zo.
In het onderzoek wat ik aanbied wordt onder andere duidelijk welke hersenhelft de boventoon voert en daar kan ik dan met praktische adviezen handige en makkelijk uitvoerbare oplossingen bij bedenken.