De slogan die je op al mijn posts tegenkomt is "Gebruik je talent! Daar heb je het voor."
En dat roept bij de meeste mensen een associatie op met de persoonlijke eigenschappen en talenten.
Bijvoorbeeld als we goed zijn in een bepaalde sport of goed kunnen koken, schrijvers talent hebben of muzikaal zijn. Of misschien kunnen we wel heel goed handwerken, of toneelspelen of fotograferen ....... .
En ook als we aan het leren zijn maken we onderscheid tussen verschillende talenten. Zo is de één goed in rekenen en de ander weer beter in taal.
Die talenten komen we in ons werk ook tegen en dan noemen we het kwaliteiten. En bij die kwaliteiten horen dan weer valkuilen waaruit we uitdagingen halen die we dan vervolgens omzetten naar nieuwe kwaliteiten mits we niet in onze allergieën blijven hangen.
Allemaal talenten, die we iedere dag gebruiken omdat ze bij ons horen.
Maar hoe zit het nu met ons brein?
Ik krijg vaak de vraag wat leerstrategie is en als ik dan uitleg dat leerstrategie iets zegt over het talent om informatie te verwerken, dan denkt iedereen meteen aan het bovenstaande rijtje.
Wat wij vaak niet weten is dat ons brein eigen talenten heeft. Die los staan van onze persoonlijke eigenschappen en talenten zoals ik hierboven beschreef.
En als ik dat uitleg dan gaan ineens de wenkbrauwen omhoog. Want wij zijn toch ons brein? Of anders, ons karakter, ons gedrag, talenten, eigenschappen en tekortkomingen liggen vast in ons brein, toch?
Ja, dat klopt.
En toch is ons brein ook een orgaan.
Een orgaan wat onder andere informatie opslaat en ervoor zorgt dat we die opgeslagen informatie ook weer terug kunnen vinden en reproduceren op een moment dat dat van ons gevraagd wordt.
Om informatie te verwerken gebruikt het brein talenten die niet waarneembaar zijn in persoonlijke eigenschappen, karakter en talenten zoals goed kunnen handwerken of fotograferen.
Het brein verwerkt informatie door gebruik te maken van de eigen talenten.
En dat zijn; geschreven tekst (tekstverwerken), gesproken tekst en geluid (auditief), plaatjes en beelden (visueel), samenwerken (interpersoonlijk), structuur en beweging.
Binnen die zes talenten heeft ons brein een aantal voorkeuren. Meestal zijn dat er 2 of 3 en er zijn allerlei combinaties van voorkeuren mogelijk. Niets is zomaar te voorspellen. En dat maakt het nou juist zo interessant.
In de onderzoeken naar de persoonlijke leerstrategie ben ik al zoveel tegenstrijdige uitkomsten tegen gekomen tussen dat wat mensen dachten dat hun voorkeur zou zijn en wat er in werkelijkheid uitkwam.
Natuurlijk zijn er wel eens vergelijkingen te maken tussen persoonlijke eigenschappen en talenten en de talenten van het brein maar die vind je vrijwel alleen terug in de structuurbehoefte of de bewegingsbehoefte.
Ik maak maar al te vaak mee dat een goede muzikant laag scoort op het talent auditief en dat een schrijver laag scoort op het talent tekstverwerken.
Kortom goed zijn in muziek maken, boeken schrijven, fotograferen, sport of puzzelen zegt niets over de manier waarop jij (jouw brein) het makkelijkste informatie opneemt.
Dus; ontdek jouw leerstrategie en slaag in alles wat je doet!