Blogopmaak

Opruimen

Maudy Kruiswijk • 7 juni 2022

Het lijkt simpel en dat is het ook

Iedere keer als iemand mij gaat vertellen wat ik doe dan ben ik helemaal verbaasd wat men daar allemaal van maakt.

Dan gaat het over Leerstijlen, Leersystemen, Leerprocessen, Leermethoden, Leermanieren, Leereffect ......... en dan denk ik, waarom zo moeilijk?

Wat ik doe heeft te maken met opruimen.


π™Šπ™₯𝙧π™ͺπ™žπ™’π™šπ™£

Ieder brein heeft een eigen manier van informatie opruimen. En dat doet het zodanig dat het die informatie weer makkelijk kan terugvinden als dat wordt gevraagd.

Een goed voorbeeld is het opruimen van de eigen kamer. Als je dat zelf doet (de eigen manier) kan je later alles terugvinden. Maar zodra een ander dat doet (de aangeleerde of aangeboden manier) vind je niks meer terug. Of pas na heel lang zoeken.

Belangrijk is dus om uit te zoeken welke manier ons eigen brein gebruikt om informatie zodanig op te ruimen dat het kan worden teruggevonden als we daarom vragen.


π˜‹π˜’π˜΅ π˜ͺ𝘴 𝘸𝘒𝘡 π˜ͺ𝘬 π˜₯𝘰𝘦!

Ik onderzoek aan de hand van een aantal vragen welke manier ons brein gebruikt om snel veel informatie zodanig op te bergen dat het makkelijk weer teruggevonden kan worden.

Bij een toets of examen én in ons dagelijks werk is dat erg handig om te weten.


π™‘π™€π™€π™§π™ π™šπ™ͺ𝙧

Er zijn 8 manieren waaruit het brein kan kiezen en daarvan heeft het 3 voorkeuren.

Om erachter te komen welke manieren de voorkeur hebben laat ik kandidaten keuzes maken uit steeds 2 voorbeelden. Die voorbeelden kunnen gaan over gesproken tekst of over geschreven tekst, over berekeningen of plaatjes, over muziek of filmpjes.

In het onderzoek komt steeds de vraag welke van de 2 voorbeelden de voorkeur van de kandidaat heeft. En uiteindelijk komt daar een score uit. En die score vertelt wat de voorkeurmethode van het brein van die kandidaat is.


π™•π™šπ™‘π™› π™™π™€π™šπ™£

In ons algemene onderwijssysteem en ook in ons hele systeem van informatie overdragen,  maken we voornamelijk gebruik van de manieren Lezen (dat is ook schrijven) en Luisteren, om informatie aan te bieden en op te ruimen.

Slechts 2 bijzondere scholen (Montessori/Dalton en de Vrije School/Vrije Universiteit) maken gebruik van het hele spectrum aan opbergmethoden.

Daarom zullen we een heleboel zelf moeten doen om ervoor te zorgen dat ons brein de informatie op de eigen voorkeurmanier aangeboden krijgt.


π˜‹π˜’π˜΅ π˜ͺ𝘴 𝘰𝘰𝘬 𝘸𝘒𝘡 π˜ͺ𝘬 π˜₯𝘰𝘦!

Aan de hand van de scores die de kandidaat heeft geef ik advies over hoe de kandidaat de informatieoverdracht zodanig kan sturen dat het brein het op de eigen voorkeurmanier kan opbergen.

Meteen al dezelfde dag kan de kandidaat met deze manieren aan de slag. En dan zie je die persoon ook meteen opleven.

Want zeg nou eerlijk, constant naar je eigen spullen moeten zoeken is toch hopeloos frustrerend!

Het is soms zo simpel!


Share by: