Blogopmaak

Het verschil

Maudy Kruiswijk • 26 november 2019

Nog een keer het verschil

Ik wil het met jullie toch nog een keer hebben over het verschil tussen leerstijlen en leerstrategie.

Laatst kwam ik op de markt een oud klasgenoot tegen en dan sta je even te praten over hoe het gaat en wat je doet. We volgen elkaar al een aantal jaren op Facebook en LinkdIn. En hij leest mijn blogs en luistert mijn podcasts.
Hij vroeg of ik nog een beetje hulp kreeg bij het ondernemen van deze en gene en toen ik aan hem aangaf dat ik het altijd wel fijn vind om hulp te krijgen bood hij aan om me in contact te brengen met iemand die mij een stapje verder zou kunnen brengen. Een handshake dus. 
En toen zei hij "dan leg ik wel uit dat je iets doet met leerstijlen"............
Ik keek hem aan en zei "ja maar ik doe niets met leerstijlen, ik doe iets met leerstrategie" ....... waarop hij mij weer aankeek met zo'n gezicht van "dat is toch bijna hetzelfde?!"
En inderdaad, dat is bijna hetzelfde. Bijna.
Ik kan heel goed begrijpen dat die gedachte er is. Dat leerstijlen en leerstrategie hetzelfde is. Tenslotte is leerstrategie een heel abstract begrip en wordt soms ook uitgelegd als leerstijl.

Wat is nu precies het verschil?

Theorieën over leerstijlen komen voornamelijk voort uit de didactische wetenschap. Er is overigens geen wetenschappelijk bewijs dat ze ook daadwerkelijk bestaan. In ieder geval gaat een leerstijl over de voorkeurmanier van leren die iemand heeft. En dan zijn de meest bekende uiteraard de leerstijlen van Kolb. En daarin wordt dan beschreven of iemand bijvoorbeeld bij een nieuwe opdracht of theorie eerst zich gaat inlezen over de materie, of dat hij bij anderen gaat kijken hoe die het doen. Het kan ook zijn dat iemand gewoon gaat beginnen en gaandeweg wel ervaart wat hij zoal tegenkomt en dat dan oplost. 
Dat zijn dan de voorkeuren die naar voren komen al naar gelang de persoon.
Deze leerstijl kan inzichtelijk gemaakt worden door een vragen te beantwoorden die op zich best lastig zijn omdat ze dicht aanliggen tegen een assessment waarbij ook de intelligentie een rol speelt.

Theorieën over leerstrategie komen voornamelijk uit de cognitieve wetenschap. Ook hier is (nog) geen wetenschappelijk bewijs dat ze bestaan, daar wordt wel aan gewerkt. In ieder geval gaat een leerstrategie over de voorkeurmanier van informatie verwerken die het brein heeft. En daar zit dan dus meteen het grote verschil. Bij de leerstrategie komt veel meer naar voren of er een voorkeur is voor geschreven tekst, of voor gesproken tekst. Zijn plaatjes belangrijk of juist niet en hoe zit het met de structuur waarin de aangeboden informatie wordt opgebouwd. Allemaal voorkeuren van het brein en dus niet van de persoon. 
De leerstrategie kan heel makkelijk inzichtelijk gemaakt worden door een aantal simpele keuzes die iedereen kan maken. 

Hebben die twee nu iets met elkaar te maken? Ja!
Natuurlijk kun je persoonlijke voorkeuren nooit helemaal loskoppelen van de voorkeuren van het brein. Maar in het onderzoeken ervan zijn ze wel los te koppelen en dat maakt het allemaal een heel stuk makkelijker en inzichtelijker.

Toen ik mijn oud klasgenoot dit had uitgelegd merkte ik bij hem meteen al dat er een stuk meer duidelijkheid was over het verschil tussen leerstijlen en leerstrategie. En in de mail die hij me de dag erna stuurde werd dat nog eens extra benadrukt.
Daarom hoop ik nu dat er met deze blog en podcast voor jullie ook wat meer duidelijkheid is.

 

Share by: