Blogopmaak

De kracht van verbinding

Maudy Kruiswijk • 14 januari 2020

Hoe maak je een stroomversnelling aan informatie

Het is jammer dat ik hier niet een filmpje bij kan plaatsen want dan zou het effect veel duidelijker zijn.
Ik zag van de week een filmpje van een groepje jongens die op het strand een verbinding van water maakten tussen een rivier en de zee. Zij groeven met emmers en hun handen een kanaaltje van de rivier naar zee. Dat was hooguit 10 cm. breed en 5 cm. diep. Veel meer was het niet.
Op het moment dat er verbinding was tussen de twee ging het water ineens steeds sterker en sneller stromen. En die verbinding werd steeds breder en groter en uiteindelijk ontstond er een brede monding van die rivier in de zee.
Naarmate het water harder ging stromen kavelde er onderweg allerlei belemmeringen af en werd de stroom steeds breder en sterker.
En op de plek waar dat water de zee instroomde en het zeewater het land opstroomde ontstond een prachtige golf waar de jongens geweldig op konden surfen. En dat deden ze dus ook.

En zo gaat het met leerstrategie ook!
Op het moment dat je de juiste verbinding maakt vanaf de informatie naar de plek in het brein waar de informatie moet worden opgeslagen, gaat de informatie sneller en makkelijker stromen en kan er ook steeds meer informatie verwerkt worden.
Dit is wat ik in een eerdere blog ook al schreef over de theorieën achter het onderzoek. In dit geval de heuristiek, de shortcut naar de juiste plek in het brein.
Maar net als met dat water kunnen er ook in deze verbinding belemmeringen zijn. En wat je dan ziet is dat ook in dit geval door de juiste, directe verbinding de belemmeringen worden afgebroken.

Waar komen belemmeringen in het verwerken van informatie vandaan?
Hier in Nederland hebben we goede onderwijs voorzieningen. Iedereen heeft recht op onderwijs en moet ook naar school vanaf 4 jaar totdat we 18 jaar zijn. En ook daarna zijn er goede voorzieningen voor vervolg onderwijs. En dan heb ik het over verder leren, bijscholing, omscholing, etc.
De belemmeringen kunnen ontstaan in de methode waarop wij tijdens het volgen van onderwijs en scholing informatie aangereikt krijgen. Want helaas in de methode van scholing wordt eigenlijk alleen het logisch mathematische in ons brein aangesproken. De linker hersenhelft dus. 
Ons onderwijssysteem is niet afgestemd op onze leerstrategieën, maar op de lesstof en de wijze van lesgeven. 
We leren lezen, schrijven en rekenen en alles andere is een variant daarvan of een vervolg daarop.
En daardoor zien we dat onze hele maatschappij op die manier informatie verstrekt. Daardoor wordt alleen de linker hersenhelft aangesproken.
 
Maar de verdeling van dominante hersenhelften bij mensen is nagenoeg gelijk. 
Dat wil zeggen dat evenveel mensen een dominante linker hersenhelft hebben als dat er mensen zijn die een dominante rechter hersenhelft hebben. Hoewel we beide hersenhelften altijd gebruiken is bij de één de linkerkant sterker en bij de ander de rechterkant. 
Overigens is het hebben van een dominante hersenhelft een tijdje geleden tegengesproken, maar ook dit is later weer weerlegd. 
Maar goed, het betekent dus dat als je de creatieve kant van het brein meer gebruikt dan de logisch mathematische, er tijdens het verwerken van informatie belemmeringen kunnen zijn.
En wat zie je dan juist bij deze mensen? Op het moment dat er verbinding wordt gemaakt met de juiste plek in het brein, de informatie steeds makkelijker en sneller gaat stromen. 
Bij het doen van mijn onderzoeken heb ik gemerkt dat dit effect nog groter is bij mensen met een HBO en hoger niveau. 

In ieder geval is hiermee duidelijk hoe belangrijk het is om de juiste kanalen (lees talenten) aan te spreken op het moment dat je informatie moet verwerken. Pas als de juiste verbinding is gemaakt kan de informatie steeds sneller, krachtiger gaan stromen, belemmeringen passeren en ontwikkelen en groeien. 







Share by: